فروش انواع پارچه ترمه درجه یک

انواع پارچه ترمه امروزه از بهترین و نفیس ترین پارچه های سنتی ایران محسوب می شود که امروزه تولیدکنندگان برای بافت آن از دستگاه های ماشینی و نخ ابریشم مصنوعی و یا پلی استر بهره می برند. این نوع پارچه امروزه دارای مصارف گوناگونی می باشد از دوخت انواع رومیزی و روتختی ترمه گرفته تا دوخت کیف و کفش و حتی پشتی های سنتی ترمه. یکی از بهترین انواع پارچه ترمه، پارچه ترمه ابریشم یزد است که در کیفیت بی نظیر است.

انواع پارچه ترمه

نحوه بافت پارچه ترمه از قدیم تا امروز

انواع پارچه ترمه

همانطور که بیان شد ترمه یکی از قدیمکی ترین پارچه های اصیل ایرانی است که برای بافت یک متر از آن در گذشته باید مراحل بسیار سختی طی می شد. بافت ان نیز بسیار زمانبر بود. مراحل آن را بیان خواهیم کرد:

تهیه مواد اولیه مورد استفاده: این مرحله اولین مرحله جهت بافت پارچه ترمه می باشد. الیاف مورد استفاده جهت تهیه این پارچه اغلب پشم و ابریشم می باشند. استفاده از پشم سفید به دلیل قابلیت رنگ پذیری در بافت ترمه بسیار رایج است. بدین ترتیب که می توان تن را به راحتی به رنگ دلخواه خود رنگ آمیزی نمود. همچنین پشم مورد استفاده جهت بافت پارچه ترمه نیاز است که دارای الیاف بلند باشد.

شستن پشم تهیه شده: در این مرحله پس از تهیه پشم مرغوب باید پشم را از گرد و غبار و چرک و چربی موجود در آن شست. شستن پشم باید قبل از رنگرزی آن انجام می شد.

سفید کردن پشم: برای سفید کردن پشم از دو روش استفاده می کردند یکی پهن کردن پشم های شسته شده در چمنزار تا با جذب و تبخیر شبنم بر روی آن پشم سفید شود که برای دستیابی به نتیجه دلخواه این کار چندید بار تکرار می شد. روش دیگر برای سفید کردن پشم این بود که از انواع مشتقات استفاده می شد.

ثابت نمودن رنگ: بعد از سفید کردن پشم|، نوبت به رنگ کردن آن می رسید.که این مرحله از مهم ترین مراحل برای آماده کردن پشنم جهت بافت ترمه بود. به دلیل عدم ثبات و دوام رنگ بر روی پشم در صورت استفاده مستقیم بر روی آن، از ماده ای شیمیایی به نام دندانه استفاده می شد. این ماده نوعیز ماده معدنی است که قدرت جذب رنگ توسط پشم را افزایش می دهد. برای تاثیر مناسب باید خالص باشد. از انواع دندانه می توان به زاج سفید، قلع، روی، کلر، انواع سولفات، برگ سماق و انواع مواد گیاهی اشاره کرد.

رنگرزی با استفاده ازرنگ های گیاهی و طبیعی:  جهت رنگ نمودن الیاف مخصوص بافت ترمه معمولا از انواع رنگ گیاهی استفاده می شود. رنگ گیاهی قابل تهیه از ریشه، تنه، برگ، گل، میوه و یا پوست گیاهان می باشد. 

دستگاه های بافت پارچه ترمه  از جنس چوب بوده و به وسیله بافندگان و صنعت گران هر منطقه طراحی و ساخته می شوند. این دستگاه از چهار ورد تشکیل شده که با استفاده از نیروی پای بافنده به حرکت در آمده و نخ را به دور دوک پیچیده و عمل چله کشی را انجام می دهد و سپس نخ را وارد ماکو کرده و فرآیند بافت انجام می شود.

معرفی پارچه ترمه درجه یک یزدی

انواع پارچه ترمه

همانطور که در بالا توضیح دادیم از پشم های بلندو مرغوب جهت بافت ترمه استفاده می شد. اما امروزه دیگر این روش منسوخ شده است و از الیاف ابریشم مصنوعی برای بافت بهترین پارچه های ترمه ابریشم استفاده می شود. این نخ بسیار مرغوب بوده و قابلیت صادرات ترمه را نیز دارد. در استان یزد کارخانه های بافت ترمه ابریشم از این نوع نخ بهره می برند که سبب کیفیت و دوام بالای محصولات ترمه شده است. نوع دیگر الیاف پلی استر بوده که بعد از ابریشم الیاف خوبی برای بافت ترمه محسوب می شود. اما اگر خواهان خرید بهترین و مرغوب ترین ترمه ابریشم یزد هستید ما ترم هبا الیاف ابریشم مصنوعی را به شما پیشنهاد می دهیم.